Snorremans Harry en andere knuffels met opvallende oogjes. Je ziet ze in Tilburg regelmatig opduiken bij winkels als Kids Love Sneakers, bar de Living, stadsstrand Waterjump en events als Soepel en Mundial. De aankleding en producten zijn het werk van Noortje van Venrooij. Met haar creatieve label Discodip werkt ze aan haar persoonlijke missie: ‘making the world a happier place’. “Ik wil Tilburg en mijzelf vrolijker maken. Liefde en geluk zijn mijn drive. Dat is ook de reden waarom ik alles zelf maak.”
Hoe is het zo gekomen dat je de wereld wil opvrolijken?
“Dat heb ik altijd al gehad. Als ik negativiteit om me heen voelde, wilde ik daar iets aan doen. De wereld veranderen begint bij jezelf. Het draait bij mij ook niet om de verdiensten maar om de lachende gezichten van jong en oud. Voor mijn baan als industrieel ontwerper werk ik voor grote opdrachtgevers, Discodip is echt mijn eigen ding: mijn creatieve uitlaat. Ik steek er veel energie in, maar ik krijg er zoveel voor terug. Die vrolijke wind die dan door Tilburg waait, daar doe ik het voor. De naam Discodip komt van dat blije gevoel dat ik als kind kreeg wanneer ik mijn eerste ijsje met discodip van het jaar at. Dat gevoel wil ik overbrengen op andere mensen.”
Wat maak je allemaal?
“Er liggen knuffels van mij bij JUST SAYIN’ en TIEN, ik verkoop onder andere snijplanken, mutsen en knuffels in mijn Etsyshop, mijn knuffels worden gebruikt in de etalage van Kids Love Sneakers, ik heb een kinderhoek in de tuin van café Bakker ontworpen, een knuffel voor Re-issue gemaakt en met carnaval loopt half Tilburg met een oranje / groene Discodipmuts. Verder creëer ik een stukje beleving op events als Soepel, Winterstad en de Urban Farm. Ik wil mezelf uitdagen en niet teveel in herhaling vallen. Alles wat ik doe, is om mensen vrolijker te maken.”
Wat zou je met meer tijd nog willen doen?
“Het lijk me super tof om vaneen plein of park in de stad één groot Discodipparadijs te maken met grote, vrolijke objecten. Het lijkt mij zo vet om een plek te creëren waar mensen, door de happy vibes, samen komen . Wat ik eigenlijkmeer zou willen doen zijn guerilla acties. Ik heb ooit muntplantjes in Discodippotjes opgehangen in de stad. Daar word je toch blij van? Verse munt op straat plukken en meteen even bijkletsen met de buren. Zo heb ik ook nog heel veel ideeën voor kinderaccessoires en kleding.. Ik krijg soms foto’s doorgestuurd van kinderen met mijn knuffels. Dan maakt mijn hart écht een sprongetje! Daar doe ik het voor.”
Hoe is Discodip ontstaan?
“De allereerste knuffels maakte ik voor een HEMA ontwerpwedstrijd. Deze hadden mijn kenmerkende oogjes nog niet, maar waren verder wel zoals de knuffels die ik nu maak. Simpele vormen en bedoelt voor jong en oud. Ik won een eervolle vermelding en 1000 gulden.
Al jouw werk is meteen te herkennen aan de oogjes. Hoe kwam je daarop?
“Op een foto die ik van mijn oudste dochter Oona maakte, keek ze net opzij met haar ogen. Dat was zó schattig, daar moest ik iets mee. Ik hoef geen label of logo op mijn werk. Die oogjes zijn mijn handelsmerk. En blijkbaar helpt het. Ik word namelijk best vaak aangesproken met: hey, jij bent toch Discodip? Super leuk!”
Wat inspireert jou?
“Mijn dochters Oona en Liva en de mensen om mij heen. Ik heb vrienden van 20 jaar oud, maar ook van 50. Van advocaat tot kunstenaar. Van wonend in een vinexwijk tot wereldreizigers. Deze mensen hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal super positief en vormen samen mijn inspiratiebron. Na een etentje of borrel met hen ontplof ik van de energie wat zich altijd weer uit in nieuwe ideeën om de wereld nog vrolijker te maken. Helaas kom ik tijd tekort om ál mijn ideeën daadwerkelijk uit te werken maar ik bewaar ze wel. Toen ik hoorde van het festival Kindergarten ben ik rond gaan bellen, want een van mijn ideeën was ooit hobbelpaarden voor volwassenen te maken, dat paste perfect bij hun concept. Die heb ik uiteindelijk ook voor hen gemaakt.”
Hoe ben je in Tilburg terecht gekomen?
“Ik kom oorspronkelijk uit Loon op Zand, heb een tijd in Den Haag in Amsterdam gewoond tijdens mijn studie, maar kreeg toen in Den Bosch een baan aangeboden. Vroeger vond ik Tilburg een saaie stad en dacht ik niet dat ik er ooit zou gaan wonen. Het gebeurde toch en dat is inmiddels al veertien jaar geleden. Nu ben ik he-le-maal verliefd op Tilburg. Mensen zijn vaak negatief over onze stad, maar ik vind het heerlijk hier. Het maakt hier niet uit wat je doet en waar je vandaan komt. Ik heb goede vrienden waarvan ik eigenlijk niet eens weet wat ze precies voor werk doen, maar we hebben het super gezellig.”
Wat is er zo tof aan Tilburg?
“Het centrum is heerlijk klein, iedereen kent elkaar, het bruist hier van de creativiteit. In de winter kun je bij de Spaarbank midden in de stad aan het kampvuur zitten en wordt het stadsstrand omgetoverd tot Winterstad (met een enorme hot tub). Of wat denk je van de vrijdagmiddagborrel van de Loc Brewery en Smeer ‘m in de Spoorzone? Gewoon bier en bitterballen, verder niks. Dat is toch goud?”
Wij van 013 Straatjes vroegen Noortje om de cover te maken voor onze gids. Ze reageerde meteen enthousiast en is snel aan de slag gegaan. Het resultaat maakt niet alleen vrolijk, maar draagt ook haar liefde voor Tilburg uit. Het hart plaatste zij in het centrum, waar ze zo graag woont. Gretig als Noortje is, stuurde ze niet alleen dit design op maar ook nog wat andere ideeën. Allemaal schetsjes die in haar hoofd kwamen en die ze even uit moest werken. Wij zijn helemaal happy met de cover!